بهترین و ساده ترین روش های افزایش فشار آب خانه

در سال های اخیر بسیاری از ما با مشکل افت فشار آب خانه یا ساختمانمان وبرو شده ایم و به دنبال اطلاع از بهترین و ساده ترین روش های افزایش فشار آب خانه رفته ایم. این مقاله در سایت تاسیساتی یاب دقیقاً به این موضوع خواهد پرداخت و به طور مفصل روش های ساده و کم هزینه بهبود و افزایش فشار آب را بیان خواهد کرد. ابتدا ببینیم دلایل بروز افت فشار آب چه مواردی است:

دلایل افت یا کاهش فشار آب خانه یا ساختمان

برای بسیاری از ما هنگام استحمام و یا شست و شو در آشپزخانه کاهش فشار آب اتفاق افتاده است. البته معمولاً هر چه طبقات بالاتری باشیم این افت فشار آب محسوس تر نمایان می شود. علت افت فشار آب را می توان به دو عامل بیرونی و درونی تقسیم بندی کرد. عامل بیرونی، کاهش فشار آب ورودی از لوله های آب شهری است که دلیل آن کم آبی و کاهش ذخایر آب است و باعث می شود آب با فشار کمتری به منازل و ساختمان ها برسد.

حل مشکل عامل بیرونی تقریباً از دست ما خارج است ولی می توان با تهیه مخزن آب برای ساختمان تا حدودی مشکل را کم کرد.

عامل درونی نیز مربوط به داخل خود منزل و یا ساختمان است و معمولاً حل آن راحت تر از عامل بیرونی است.

در ساختمان های مسکونی بزرگ با تعداد زیاد ساکنین، از جمله راه های افزایش فشار آب خانگی و تقویت فشار آب ساختمان که کار لازم و بسیار درستی است، بکارگیری بوسترپمپ آبرسان و پمپ های افزایش دهنده فشار آب و استفاده از مخزن آب می باشد. اما برای شروع ببینیم چرا حتی در یک ساختمان دو و سه طبقه هم مشکل افت فشار آب وجود دارد؟

دلایل افت یا کاهش فشار آب در آپارتمان ها با تعداد طبقات کم

فشار آب ساختمان با توجه به فشار استاندارد آب شهری در ورودی کنتور نزدیک به ۴٫۲ بار است. این فشار معادل با ارتفاع ۴۲ متری است، اما چرا در عمل حتی در طبقه دوم هم افت فشار آب وجود دارد؟

به دو علت. دلیل اول اینکه شرکت آب و فاضلاب با این بهانه که قطر کنتور آب کم است، قطر لوله اصلی آب ساختمان را هم اندازه یا یک سایز بیشتر از قطر کنتور اجرا می کند.

دلیل دوم که باز هم به شرکت آب بر می گردد، استفاده از تعیین قطر لوله های یک سیستم باز در لوله کشی داخل ساختمان است. یعنی به طور مثال اگر یک ساختمان سه طبقه با ۶ واحد، کنتور آب ۰٫۵ اینچی داشته باشد، لوله اصلی آب ساختمان را با اندازه ۰٫۷۵ اینچ به جای ۲ اینچ اجرا می نمایند و اینگونه است که دیده می شود فشار آب حتی در طبقه دوم هم کم است.

حال اگر به هر علتی اعم از عوامل گفته شده بالا، در ساختمان خود با مشکل افت فشار آب مواجه هستید، از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان که هزینه بر است، اقدام برای تهیه یک پمپ آبرسانی است.

بهترین و ساده ترین روش های افزایش فشار آب خانه

گاهی اوقات به طور ناگهانی فشار آب در ساختمان کم می شود. راه های افزایش و تامین فشار آب ساختمان در این مواقع در ادامه برای شما بیان شده است. این راه ها شامل بررسی هایی هستند که خود شما هم می توانید انجام دهید و نیازی به هزینه ندارند.

راه اول از سری راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان این است که باید بررسی کنید آب سرد و آب گرم هردو مشکل افت فشار دارند یا فقط آب گرم. اگر فشار آب کل ساختمان کاهش پیدا کرده است به احتمال زیاد پکیج یا آب گرمکن ساختمان مشکلی دارد. پکیج یا آب گرمکن را از لحاظ وجود نشتی چک نمایید و اطمینان حاصل کنید شیر آب خروجی و ورودی پکیج یا آب گرمکن تا انتها باز باشد.

اگر برای آب گرمکن یا پکیج سختی گیر ندارید، ممکن است مشکل افت فشار ناشی از گرفتگی لوله های داخلی پکیج یا آب گرمکن ایجاد شده باشد. بنابراین یکی از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان و در واقع جلوگیری از افت فشار ناگهانی، استفاده از سختی گیر در ورودی پکیج یا آب گرمکن است.

نشتی در لوله ها که چکه آب و نم گرفتگی از نشانه های وقوع آن می باشد یکی دیگر از عوامل افت فشار آب در جایی داخل ساختمان است. پس چک کردن لوله ها را فراموش نکنید. یک راه برای اینکه از عدم نشتی لوله های آب در ساختمان اطمینان حاصل کنید این است که ببینید شیر آبی در داخل ساختمان باز نیست و کسی از آب استفاده نمی کند و بعد کنتور آب را نگاه کنید. اگر پروانه کنتور نمی چرخد یعنی نشتی وجود ندارد، در غیر اینصورت حتما در داخل ساختمان لوله ای دچار نشتی است. در این موارد تعمیر و تعویض لوله از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان می باشد.

گیر کردن سیفون توالت فرنگی و عبور نکردن آب یکی دیگر از دلایل کاهش فشار آب ساختمان است. سیفون توالت فرنگی را بررسی کنید و از عبور آب مطمئن شوید. شاید این مسئله خیلی مورد توجه قرار نگیرد اما به هرحال یکی دیگر از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان است.

استفاده از سختی گیر آب

یکی از روش های بالا بردن فشار آب خانه، استفاده از سختی گیر است.سختی گیر دستگاه یا قطعه ای است که سختی های آب که شامل مواد معدنی مانند منیزم و کلسیم است و منجر به رسوب و گرفتگی می شوند را می گیرد. وجود سختی آب در سیستم های تاسیسات ساختمان های بزرگ باعث ایجاد رسوب در لوله ها، مبدل های حرارتی و … خواهد شد.

سختی گیر ها انواع گوناگونی شامل سختی گیرهای شیمیایی، مغناطیسی، رزینی، مکانیکی، الکتریکی و … دارند. بنابراین، یکی دیگر از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان استفاده از سختی گیر آب برای دیگ بخار در موتورخانه ها در ساختمان های بزرگ و همچنین برای ورودی پکیج ها است.

اگر مدت زمان طولانی است که افت فشار وجود دارد

یکی از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان استفاده از لوله های پلیمری به جای لوله های قدیمی گالوانیزه است. لوله های گالوانیزه بعد از طی مدت زمانی دچار رسوب می گردند. ذکر این نکته ضروری است که برای تعویض لوله های گالوانیزه نیازی به لوله کشی مجدد کل ساختمان نیست و فقط لوله های اصلی آب را عوض کنید. همچنین اگر در لوله کشی ساختمان، لوله های کم سایز بکار برده شده است بهتر است لوله های بزرگ تر جایگزین کنید.

انتقال آب از طریق لوله ها به وسیله فشار هیدرولیکی صورت می گیرد. اگر از لوله های با سایز بزرگ در لوله کشی ساختمان استفاده کنید، به دلیل کاهش فشار هیدرولیکی، سرعت جریان آب در طول لوله کاهش و در سر خروجی افزایش می یابد. البته انتظار نداشته باشید که با این روش فشار آب به صورت قابل توجهی افزایش یابد، اما به هرحال این روش هم یکی از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان است.

چنانچه در منطقه زندگی شما فشار آب کم است (برای اطلاع می توانید با اداره آب منطقه خود تماس بگیرید) برای افزایش فشار آب ساختمان به راه اندازی یک واحد پمپاژ و سیستم افزایش فشار نیاز خواهید داشت که باعث افزایش قابل توجه در فشار آب ساختمان و آپارتمان شما خواهد شد. به عبارت دیگر یکی از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان که می توان گفت در تامین فشار آب موفق عمل خواهد کرد، نصب و راه اندازی تجهیزات پمپاژ است. خرید یک پمپ گریز از مرکز قوی به خوبی فشار آب ساختمان را افزایش می دهد.

می توانید از دو نوع سیستم افزایش فشار آب بر اساس نیاز ساختمان استفاده نمایید؛ یکی استفاده از پمپ و منبع آب در طبقه پایین و دوم نصب و استفاده از منبع آب در پشت بام ساختمان.

نصب و راه اندازی یک ایستگاه پمپاژ برای ساختمان چند طبقه یا آپارتمان ها باعث بهره وری استفاده از آب خواهد شد، به این صورت که اگر فشار آب در لوله ها کمتر از حالت استاندارد باشد، فشار را افزایش می دهد و اگر فشار آب بیش از حد بالا باشد که کمتر این مورد پیش می آید، به طور اتوماتیک فشار را کم می کند.
برای خرید و نصب این تجهیزات نیاز به همکاری تمامی ساکنان ساختمان یا آپارتمان است. بعد از نصب ایستگاه پمپاژ، مسئله افت فشار آب در لوله کشی ساختمان کاملا حل خواهد شد.

شرکت آب و فاضلاب مسئول بررسی فشار آب تحویلی تا قبل از کنتور است. اگر فشار آب ساختمان شما از سایر ساختمان های موجود در منطقه کمتر است، با شرکت آب و فاضلاب تماس بگیرید.

استفاده از مینی پمپ افزایش فشار آب

این نکته را در نظر داشته باشید هنگام افت فشار آب حتما از همسایه ها و واحدهای دیگر بپرسید و مطمئن شوید که افت فشار همگانی است. در غیر این صورت و اگر فقط شما با این مشکل مواجه هستید، باید به دنبال علتی در شیرهای آب و لوله های داخلی ساختمان خودتان باشید.

البته اگر در طبقات بالای ساختمان زندگی می کنید این مورد را هم فراموش نکنید که نسبت به طبقات پایین تر افت فشار آب بیشتری خواهید داشت. راه حل این مسئله استفاده از پمپ افزایش فشار آب یا مینی پمپ افزایش فشار آب داخل واحد است. در ساختمان هایی که دارای کنتور آب مجزا برای هر واحد و در نتیجه چندین پمپ هستند، نصب پمپ آب در رایزر اصلی باعث ایجاد مشکل می شود.

همچنین معمولا طبقات پایین که با مشکل افت فشار آب مواجه نیستند، حاضر نیستند برای نصب تجهیزات افزایش فشار آب هزینه ای بپردازند. مینی پمپ افزایش فشار آب داخل واحد در این موارد کمک کننده است و بدون نیاز به نصب لوازم پمپ های بزرگ، کمبود فشار آب را جبران کرده و فشار آب در طبقات بالاتر را افزایش می دهند. مینی پمپ ها ابعاد کوچک، نصبی آسان و در صورت با کیفیت بودن، عملکردی بی صدا دارند.

سیستم های افزایش و حفظ فشار آب

از راه های افزایش فشار آب منزل یا ساختمان که هزینه بر است و بیشتر در آپارتمان ها اجرا می شود، استفاده از انواع پمپ، منبع تحت فشار و مخزن ذخیره آب است. البته منازل تک واحدی نیز معمولاً برای حل مشکل افت فشار از این تجهیزات استفاده می کنند ولی در ابعاد کوچکتر. به عنوان مثال برای یک تک واحدی مخزن ۲۵۰ لیتری با یک مینی پمپ و منبع تحت فشار ۲۴ لیتری قابل استفاده می شود.

سیستم های افزایش فشار آب ساختمان سه نوع هستند:
۱٫ پمپاژ آب از سطحی از زمین یا منبع زیرزمینی به منبع سقفی
۲٫ پمپاژ از یک منبع ذخیره سازی جاذبه به منبع فشار آب که از فشار هوا برای تامین فشار آب استفاده می کند.
۳٫ نصب و استفاده از پمپ های تقویت کننده که شامل پمپ های تغییر سرعت آب یا پمپ چند مرحله ای هستند. این پمپ ها، دارای شیرهای تنظیم کننده فشار می باشند و یکی از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان هستند که فشار ثابت آب را تامین می کنند.
استفاده از الکتروپمپ های خانگی
الکتروپمپ های خانگی به عنوان یکی دیگر از راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان در برندهای مختلف در بازار موجود هستند. عموما دو دسته الکتروپمپ خانگی وجود دارد:
۱٫ الکتروپمپ های که فشار آب را افزایش می دهند. این الکتروموتورها دارای سرعت ۳۰۰۰ دور در دقیقه هستند.
۲٫ الکتروپمپ هایی که آب گرم در مدار بسته مثل شوفاژخانه به گردش در می آورند. الکتروپمپ های این دسته با سرعت ۱۵۰۰ دور در دقیقه می چرخند.
میزان فشار و صدای ایجاد شده در زمان کار با افزایش دور الکتروموتور بیشتر می شود.

چگونه پمپ و منبع آب مناسبی متناسب با نیاز ساختمان تهیه کنیم؟

در ادامه با یک مثال، نحوه انتخاب پمپ و منبع را برای ساختمان چهار طبقه تک واحدی که هر واحد ۱۰۰ متر است بیان می کنیم.
خروجی آب هر شیر استاندارد خانگی به طور میانگین ۱۰ لیتر در دقیقه است. خروجی برای هر واحد ۱۰۰ متری با خانواده ای سه نفره که سه شیر آشپزخانه، حمام و توالت باز باشند، ۳۰ لیتر در دقیقه و بنابراین ۱۲۰ لیتر در دقیقه برای چهار طبقه با هم خواهد بود. پمپی که دارای توان یک اسب بخار و هد ۴۸ متری باشد، پاسخگوی نیاز این ساختمان است.

حجم مناسب مخزن ذخیره آب

حجم مناسب برای انتخاب مخزن پلی اتیلن برای استفاده به عنوان منبع ذخیره آب هم باید حداقل هزار لیتر انتخاب شود، با توجه به اینکه به طور میانگین مدت زمان استحمام ده دقیقه و زمان استفاده از شیر آشپزخانه و توالت پنج دقیقه لحاظ گردد. با این وصف، منبع هزار لیتری در طول ۸ دقیقه می تواند در صورت استفاده همزمان تمامی واحدها، پاسخگوی نیاز همگی آن ها باشد. اگر جریان آب ورودی در واحد زمان (دبی) به منبع در ساعت های اوج مصرف و در نتیجه کاهش فشار، حداقل حجم پمپاژ ۴۰ لیتر در دقیقه نباشد، باید به فکر خرید منبع های آب با حجم بالاتر ۱۵۰۰، ۲۰۰۰ لیتری و … باشید. این مثال صرفا برای یک ساختمان چهار طبقه بیان شد و تنها در ارائه یک دید کلی به شما کمک می کند.

منبع: مگاپلاست ایران

پیامی بنویسید